Naturkampen LogoNaturkampen 2025

Bjerkreim er nummer 335 av 357 kommuner

Naturkampen gir en oversikt over hvordan fylker og kommuner tar vare på naturen. Med hjelp av 32 ulike indikatorer, fordelt på fem kategorier er kommunene rangert fra best til dårligst. Under kan du se hvordan kommunen gjør det innenfor hver indikator. Du kan også sammenligne med andre kommuner, eller se rangeringen på fylkesnivå.

Tapt natur

Når natur bygges ned, går den tapt. Summen av små og store naturinngrep gjør at arter forsvinner og at vi mister viktige økosystemtjenester. Omfattende nedbygging av naturen gir lav rangering.

Tapt natur 2017- 2024

Når natur bygges ned, går artenes leveområder tapt. Arealendringer er den største trusselen mot arter og økosystemer, og det er vanskelig å gjenskape tapt natur. For indikatoren vises tall fra KI-basert kartlegging med satellittbilder, som identifiserer nedbygd areal hvert år i tidsrommet 2017 til 2024. Sabima mener at kommunene bør restaurere ødelagt og degradert natur.

Rangering

209 /357 Smilefjes som er nøytral

Antall km2 natur som er tapt i  kommunen sammenlagt fra 2017 til 2024

1,03 km²

Tapt inngrepsfri natur 2018-2023

Inngrepsfri natur er områder som i luftlinje ligger én kilometer eller mer unna større naturinngrep, og er områder som har stor verdi for naturmangfold og friluftsliv. Store sammenhengende naturområder er sentralt for økosystemer i god tilstand og nødvendig for at arter skal kunne forflytte seg, finne mat, ly og maker. For å verne om den siste uberørte naturen vi har, mener Sabima at det må innføres byggeforbud i inngrepsfri natur.

Rangering

316 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd

Antall km2 reduksjon av inngrepsfri natur i  kommunen, fra 2018 til og med 2022

5,79 km²

Tapt dyrka eller dyrkbar jord 2024

Når vi bygger ned områder der det kan produseres mat, tar vi ofte også viktige leveområder fra insekter, planter, fugler og andre arter. Store jordbruksarealer får hvert år endret bruksformål. Eksempler på dette er åkre der det tillates å bygge bygninger eller vei. Ofte blir ny natur dyrket opp som erstatning, noe som gir dobbel negativ effekt. Sabima mener at jordvernet må stå sterkt i kommunene og at arealnøytralitet må gjelde både for naturområder og jordbruksarealer. Vi må også få et mer bærekraftig jordbruk som ivaretar naturmangfold bedre.

Rangering

245 /357 Smilefjes som er nøytral

Areal dyrka/dyrkbar jord omdisponert til annet enn landbruksformål i 2022

9,2 dekar

Planlagt nedbygd natur

Kommunene vedtar planer for utbygging til ulike formål, og med det hvilken natur som kan ødelegges. Mye planlagt nedbygd natur truer artsmangfoldet og gir lav rangering.

Naturareal satt av til hytter

Hyttebygging utgjør den klart største andelen av areal satt av til utbygging i kommunenes arealplaner. Hele 46% er satt av til hytter, til sammenligning er 13% satt av til boliger. Uerstattelig naturskog og myr må dermed vike for nordmenns hyttedrøm. Den nasjonale arealpolitikken styrer ikke i tilstrekkelig grad kommunenes arealbruk. Sabima mener at vi må få tydeligere rammer og et mål om arealnøytralitet for å stanse tapet av naturmangfold.

Rangering

240 /357 Smilefjes som er nøytral

Natur planlagt utbygd til hytte/fritidsformål i kommunen

2,97 km²

Naturareal satt av til bolig

I mange kommuner er det befolkningsvekst og behov for flere boliger. Kommunene trenger arealer til boligbygging, men nye boliger bør ikke gå på bekostning av viktig natur. Hvor godt kommunene planlegger for å ivareta natur og samtidig dekke behovet for nye boliger varierer. Naturarealet er delt på antall innbyggere for å vise hvor mye natur som i snitt brukes per person, for å kunne sammenligne kommuner med ulik størrelse og befolkning. Sabima mener at kommunene bør unngå naturtap ved å bli arealnøytrale.

Rangering

246 /357 Smilefjes som er nøytral

Natur planlagt utbygd til boliger per innbygger i kommunen / totalt

179,6 m² per capita / 0,52 km²

Naturareal satt av til næringslivsformål

Kommunene setter av store naturarealer til næringsvirksomhet, for å kunne konkurrere om bedrifter. Samtidig står allerede nedbygde næringstomter tomme. Arealet er delt på antall innbyggere for å vise hvor mye natur som i snitt avsatt til næringsformål per person, for å kunne sammenligne kommuner med ulik størrelse og befolkning. Sabima mener at kommunene bør bli arealnøytrale, som betyr å bruke grå areal istedenfor naturområder til utbygging, unngå den viktigste naturen og kompensere natur som går tapt med naturrestaurering.

Rangering

316 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd

Natur planlagt utbygd til næringslivsformål per innbygger i kommunen / totalt

903,14 m² per capita / 2,62 km²

Myr planlagt nedbygd

Myra er et supersystem; den er levested for mange planter og dyr, rasteplass for fugler, den demper flom, renser vann og lagrer karbon. Likevel er store myr- og våtmarksområder i dag regulert til utbyggingsformål i kommunenes planer. Det er bestemt at det skal bli forbudt å bygge på myr, men forbudet lar vente på seg. Sabima mener at kommunene i mellomtiden bør sørge for å ta myr- og våtmarksområder ut fra arealplaner, og innføre kommunale bestemmelser om byggeforbud på myr.

Rangering

239 /357 Smilefjes som er nøytral

Myrareal satt av til utbygging (alle arealformål)

0,56 km²

Flomsone planlagt nedbygd

Der det er vann, er det liv! Kantsonen langs elver og bekker er artsrik. Jevn tilførsel av vann gir plantevekst og ideelle forhold for insekter, som igjen gir mat for fugl og fisk. Dessuten binder kantsonen jorda, hindrer erosjon, demper flom og gir skygge for vannlevende organismer. Likevel ligger mange kantsoner inne i eksisterende arealplaner som utbyggingsområder. Sabima mener at kommunene bør ta kantsoner ut av utbyggingsplanene.

Rangering

197 /357 Smilefjes som er nøytral

Arealer i Norge som kan være utsatt for flomfare

0,39 km²

Inngrepsfri natur planlagt nedbygd

Inngrepsfri natur er områder som i luftlinje ligger minst én kilometer eller mer unna større naturinngrep. Det er områder som har stor verdi for naturmangfold og for friluftsliv. Det er lite inngrepsfri natur igjen i Norge, og det blir færre og færre slike uberørte områder, hovedsakelig på grunn av energiproduksjon og samferdselstiltak. Det fører til at levevilkårene for arter som er avhengige av store, sammenhengende urørte områder blir dårligere. Sabima mener at kommunene må gjøre en planvask for å beskytte den viktigste naturen.

Rangering

1 /357 Smilefjes som er veldig glad

Naturområder mer enn en km unna tyngre tekniske inngrep planlagt nedbygd

0 km²

Satser på natur

Kommunene kan satse på naturen blant annet ved å investere i kompetanse, hente inn ny kunnskap, planlegge godt og sette mål om arealnøytralitet. Kommuner som tar gode grep for å ivareta natur rangeres høyt.

Arealnøytrale kommuner

Arealendringer er den største trusselen mot naturmangfold. Hver gang vi endrer eller gjør inngrep i natur, påvirkes levestedet til planter, dyr og sopp. En kommune med mål om å bli arealnøytral, har satt et klart mål om å unngå den viktigste naturen, gjenbruke og fortette, og ikke forbruke mer natur enn de kan restaurere til samme naturverdi. Sabima mener kommunene må bli arealnøytrale, som betyr å bruke grå areal istedenfor naturområder til utbygging, unngå den viktigste naturen og kompensere natur som går tapt med naturrestaurering.

Rangering

93 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd i det hele tatt

Er kommunen på vei mot arealnøytralitet?

Nei/Urapportert

Kommundelplan for naturmangfold

Kommuner som lager kommunedelplan for naturmangfold har samlet verdifull kunnskap om naturverdiene de råder over. Oversikten er veiledende for hvilke områder kommunestyret ikke åpner for utbygging i areal- og reguleringsplaner. Kommuner som lager en kommunedelplan for naturmangfold, lager også en handlingsplan for hvordan de skal nå målene om å sikre kommunens naturmangfold. Sabima mener kommunene må lage en kommunedelplan for naturmangfold som de oppdaterer jevnlig.

Rangering

166 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd i det hele tatt

Kommunen har laget/lager en kommunedelplan naturmangfold.

Nei/Urapportert

Alder på kommuneplanens arealdel

Om en kommune har god eller dårlig kontroll på hvordan arealene brukes, kan blant annet vurderes ut fra når kommunestyret sist lagde eller reviderte kommuneplanens arealdel. Planarbeidet i en kommune med gammel arealplan bygger ofte på et utdatert kunnskapsgrunnlag og fører til flere dispensasjoner fra utdaterte planer. En kommuneplan varer i tolv år, men bør rulleres hvert fjerde år. Sabima mener kommunene må gjøre en planvask og sørge for at kommuneplanens arealdel er av nyere dato.

Rangering

214 /357 Smilefjes som er nøytral

Når kommuneplanens arealdel sist ble rullert

2015

Søkt tilskudd for å ta vare på natur

En kommune som søker midler for å ta vare på natur viser initiativ til å forvalte naturen på en bedre måte. Det kan for eksempel være prosjekter for å ta vare på trua arter og naturtyper, pollinerende insekter, kulturlandskap eller tiltak mot fremmede skadelige arter. Det kan også være å søke midler til kommunedelplan for naturmangfold og planvask. Miljødirektoratet har mange ordninger kommunene kan søke tilskudd fra. Sabima mener kommunene aktivt bør søke midler for å ta vare på natur.

Rangering

176 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd i det hele tatt

Har søkt miljødirektoratets tilskuddsordninger for å ta vare på natur i 2025

Har ikke søkt

Planansatte fordelt på innbyggertall

Det er viktig at kommunene har tilstrekkelig og god plankompetanse. En kommune som ønsker å ha oppdaterte, gode planer for sine arealer, må også ha ansatte med plankompetanse. Å prioritere plankompetanse vil kunne indikere at kommunen tar på alvor utfordringen det er å planlegge godt. Sabima mener kommunenes plankompetanse må styrkes, både med mer øremerkede midler fra staten og prioritering fra kommunen.

Rangering

191 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd i det hele tatt

Stillingsprosent på arealplanlegging fordelt på antall innbyggere

Urapportert!

Naturansatte fordelt på innbyggertall

En kommune som velger å ansette en naturforvalter eller biolog satser på kunnskapsbasert forvaltning av natur. Slik kan lokalpolitikerne få bedre kunnskapsgrunnlag fra fagfolk om kommunens naturverdier. Artsrik og viktig natur kan sikres når de som forvalter den har kunnskap om den. Sabima mener kommunenes naturkompetanse bør styrkes, både med mer øremerkede midler fra staten og prioritering fra kommunen.

Rangering

179 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd i det hele tatt

Stillingsprosent på naturmangfold fordelt på antall innbyggere

Urapportert!

Fremmede skadelige arter

Ofte eier kommunene store arealer med hager, parker og grøntområder. Kommunene har ansvar for å bekjempe fremmede skadelige arter på sin eiendom, men det er stor forskjell på hvor mye ressurser kommunen bruker på dette arbeidet. Det er også viktig at kommunene unngår å plante ut fremmede skadelige arter i sine grøntanlegg. Sabima mener at kommunen må sette av midler til kartlegging og bekjempelse av fremmede skadelige arter, og at staten må øke støtten til kommunenes arbeid.

Rangering

48 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd i det hele tatt

Har kommunen satt av budsjett til å bekjempe og/eller kartlegge fremmede arter?

Nei/Urapportert

Naturens tilstand

Naturens tilstand i en kommune avhenger av om det er mye viktig natur igjen, hvor godt den er beskyttet og vurdering av vannkvalitet. Mye gjenværende viktig natur og god tilstand i vannforekomstene gir høy rangering.

Gjenværende inngrepsfri natur

Inngrepsfri natur er områder som i luftlinje ligger én kilometer eller mer unna større naturinngrep. Det er områder som har stor verdi for naturmangfold og for friluftsliv. Men det er lite inngrepsfri natur igjen, og det blir færre og færre slike uberørte områder, hovedsakelig på grunn av veibygging, energiproduksjon og samferdselstiltak. Sabima mener at kommunene må gjøre en planvask og ta ut gjenværende inngrepsfri natur fra sine planer.

Rangering

171 /357 Smilefjes som er nøytral

Gjenværende prosentvis andel inngrepsfri natur i kommunene, per januar 2023

25,84 prosent

Økologisk tilstand vannforekomster

Alt liv er avhengig av vann. Den økologiske tilstanden gir et bilde av hvor bra det står til med vannene, elvene, bekkene og kystvannet, og i hvilken grad kommunen har beskyttet eller arbeidet for å forbedre sine vannforekomster. EUs vanndirektiv sier at tilstanden skal være "god" eller "svært god" i alle vannforekomster, men i Norge ligger vi ikke an til å nå dette målet for rundt en tredel av vannforekomstene. Sabima mener at staten og kommunene må ta kraftigere grep for få god og helst svært god tilstand i alle vannforekomster.

Rangering

237 /357 Smilefjes som er nøytral

Andel av vannforekomstene med god eller svært god tilstand i kommunen

52 prosent

Andel verna natur

Når et område er vernet, er verdifull natur bedre beskyttet mot ødeleggelser. FNs naturavtale fra 2022 fastsetter et mål om at 30 prosent av landarealene skal vernes eller beskyttes innen 2030. Det er først og fremst nasjonale myndigheter som kan verne områder, men dersom kommunen ikke ønsker et område vernet, kan den si nei og i praksis stanse verneprosessen.

Rangering

350 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd i det hele tatt

Andel vernet areal av alt areal. Inkluderer nasjonalparker, naturreservater, landskapsvernområder og andre fredningsområder

0,06 %

Dispensasjoner

Kommunene kan gi dispensasjoner fra vedtatte arealplaner og områder med byggeforbud. Denne praksisen svekker en helhetlig og kunnskapsbasert arealplanlegging, og bidrar til bit-for-bit-nedbygging av naturen. Kommuner som gir mange dispensasjoner får lav rangering.

Nydyrking av myr

Myr er en viktig og verdifull naturtype som det ikke er lov å dyrke opp til landbruksformål, men kommunen kan gi dispensasjon. Når myr nydyrkes, forsvinner nesten alle artene som levde på myra, og den blir punktert som karbonlager. Sabima mener at kommunene må hindre nedbygging av jordbruksjord heller enn å åpne opp for nydyrking.

Rangering

317 /357 Smilefjes som ikke er fornøyd

Areal nydyrket myr

2 dekar

Dispensasjoner i LNFR-områder

LNFR-områder (Landbruk, natur, friluftslivs- og reinbeiteområder) er områder avsatt i kommunenes planer til nettopp disse formålene. Det er ikke lov å bygge eller gjøre andre inngrep i LNFR-områder, men kommunen kan gi dispensasjon. Når kommunene vedtar bygging i slike områder, bygges verdiene ned for alltid.Dispensasjonsprosessen er lukket og begrenset, bare de som er direkte part i saken får medvirke, ikke befolkningen generelt eller natur- og friluftsinteresser. Sabima mener at kommunene må skjerpe inn dispensasjonspraksisen kraftig.

Rangering

53 /357 Smilefjes som er glad

Nye bygg i LNFR-område innvilget gjennom dispensasjon i 2024

2 nye bygg